ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج
ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج

هدیه قوه قضائیه

 

هدیه قوه قضائیه

 6شرط ضمن عقد برای زنان

سایت خبری افتاب

قوه قضاییه شروطی را برای زنان در هنگام ازدواج پیشنهاد داده است . کمیسیون حمایت از حقوق زنان و کودکان معاونت توسعه قضایی قوه قضاییه 6 شرط مترقی خواهانه برای ازدواج زنان پیشنهاد داده است.
به گزارش آفتاب در قوانین کنونی ایران، محدودیت های بسیاری در خصوص حقوق متقابل برای زن و شوهر وجود دارد. بنابراین، این قوانین در بسیاری موارد نمی توانند پاسخگوی نیازها و باورهای بسیاری از افراد و همچنین ساختار و کارکرد تغییر یافته خانواده باشد. لذا تا هنگامی که قوانین مربوط به تنظیم روابط خانوادگی اصلاح نشده و کاستی های آن ها از میان نرفته است، برای رسیدن به تعادل حقوقی میان زن و شوهر در چارچوب خانواده، باید دنبال راه کارهای دیگری بود. یکی از مهمترین این راه کارها، استفاده از شرط در حین عقد ازدواج است.
هر چند در سندهای کنونی ازدواج، شماری از این شرط ها با عنوان شروط ضمن عقد آمده است، لیکن در برخی از موارد کافی به نظر نرسیده و لازم است شروط دیگری به این گونه موارد قید شده در سندهای ازدواج افزوده شود. شرط های زیر از جمله شروطی هستند که در سندهای ازدواج قید نشده اند، ولی مورد پذیرش مراجع قضایی و اجرایی است و بنابراین، شوهر و زن می توانند آن ها را با توافق یکدیگر در سند ازدواج بگنجانند.لازم به ذکر است به دلیل بار قضایی متون حقوقی، هر نوع تغییری در عبارات و کلمات پیشنهادی قوه قضائیه، از سوی دادگاه ها ممکن است در زمان اجرای شرط، مشکلاتی را ایجاد کند. شروط پیشنهادی قوه قضاییه به این شرح است:

الف. شرط تحصیل اگر چه حق تحصیل از حقوق اساسی هر فرد است و نمی تواند از تحصیل افراد جلوگیری کرد، اما برای پرهیز از مشکلات احتمالی در این زمینه، عبارت زیر برای درج در سند ازدواج پیشنهاد می شود:
زوج، زوجه را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زوجه لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می سازد.

ب. شرط اشتغال مطابق قانون، اگر شغل زن منافی با مصالح خانواده یا حیثیت شوهر یا زن باشد، مرد می تواند همسر خود را از آن شغل منع کند. با توجه به این که امکان تفسیرهای مختلف از این متن قانونی وجود دارد، گنجاندن عبارت زیر در سند ازدواج پیشنهاد می شود:
زوج، زوجه را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می کند.

ج.شرط وکالت زوجه در صدور جواز خروج از کشور مطابق قانون گذرنامه، زنان متاهل فقط با اجازه کتبی همسر خود می توانند از کشور خارج شوند. با توجه به این که این مساله در عمل مشکلات فراوانی را ایجاد می کند، عبارت زیر به منزله شرط در حین عقد ازدواج پیشنهاد می شود:
زوج به زوجه، وکالت بلاعزل می دهد که با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر، از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و شرایط مربوط به مسافرت به خارج از کشور به صلاحدید خود زن است.

د. شرط تقسیم اموال موجود میان شوهر و زن پس از جدایی مشابه چنین شرطی در سندهای ازدواج کنونی وجود دارد. ولی تحقق آن منوط به عدم درخواست زن برای جدایی، یا تخلف نکردن زن از وظایف زناشوئی خود و یا نداشتن رفتار و اخلاق ناشایست بوده و احراز این موارد نیز بر عهده دادگاه است.
برای ایجاد شرایط مساوی تر میان زن و شوهر در این خصوص، گنجاندن عبارت زیر در سند ازدواج پیشنهاد می شود( یاد آوری این نکته ضروری است که برای رسیدن به توافق در خصوص این شرط، در نظر گرفتن حدود عادلانه برای تکالیف مالی مرد ـ همچون مهریه ـ از سوی زن موثر و منصفانه خواهد بود) :
زوج متعهد می شود هنگام جدایی ـ اعم از آن که به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن ـ نیمی از دارایی موجود خود را ـ اعم از منقول و غیر منقول که طی مدت ازدواج به دست آورده است ـ به زن منتقل نماید.

ه. شرط وکالت مطلق زوجه در طلاق مطابق قانون، زن تنها در موارد بسیار خاص می تواند از همسر خود جدا شود، این در حالی است که مرد هر زمان که بخواهد می تواند با پرداخت کلیه حقوق زن، او را طلاق دهد.
از آنجا که زن و شوهر حق انتخاب یکدیگر برای شروع و ادامه زندگی را دارند، منصفانه آن است که در صورت لزوم پایان دادن به زندگی مشترک نیز، این حق انتخاب برای هر دو وجود داشته باشد.
شرط وکالت مطلق زوجه در طلاق می تواند موجب ایجاد توازن در حق طلاق باشد. یادآوری این نکته ضروری است که برای حفظ توازن، زن نیز می تواند با گرفتن حق طلاق و همچنین تقسیم مساوی اموال، مهریه را تا حدود زیادی کاهش دهد.

و. درج شرط وکالت مطلقه زوجه در طلاق این شرط به صورت زیر مطلوب می باشد: زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر می دهد تا زوجه در هر زمان و تحت هر شرایطی از جانب زوج اقدام به مطلقه نمودن خود از قید زوجیت زوج به هر قسم طلاق ـ اعم از بائن و رجعی و خلع یا مبارات‌ـ به هر طریق اعم از اخذ یا بذل مهریه کند.

این اجبار قانونی که زن را مکلف به انجام کارها، تعیین حدود خواسته ها و انتظارات و تعیین وظایف خود و شوهرش می کند، نمی تواند تعهدی حاصل از یک ارتباط نزدیک و صمیمی باشد. متاسفانه در بسیاری از خانواده های کنونی، تعهد عشق، جای خود را به توانایی کنترل رابطه با سوی شوهر و تمکین زن از او داده است و این جبر تعیین شده قانونی، رابطه عاطفی بین آنان را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین، لازم است برای داشتن یک خانواده برابر که در آن کرامت انسانی و حقوق ذاتی همه اعضای خانواده حفظ شده باشد، طرحی نو در اندازیم. این شرط ها می توانند تا حد زیادی آزادی اراده زن و شوهر را در تاسیس نهاد بنیادین خانواده تضمین کنند.

 

 

نظرات 12 + ارسال نظر
امن جمعه 28 فروردین 1388 ساعت 23:37

ممنون از اطلاع رسانی شما

سهند شنبه 29 فروردین 1388 ساعت 17:25

آخه من نمیدونم هیچ آدم احمقی حاضر میشه این شروط رو امضا کنه اونم با این مهریه های بی قاعده و اساس!

رسول شنبه 29 فروردین 1388 ساعت 19:42

واقعا که با این قانون هایشان

سید مهدی یکشنبه 30 فروردین 1388 ساعت 09:05

به نام خدا
آقای مجد سلام
از این که در طول تاریخ به زنان اجحاف فراوان روا شده هیچ شکی نیست . و این موضوع که اغلب مردان از توان مندی هایشان در این راه بهره ها برده اند نیز غیر قابل انکار است . در ایران باستان زنان ارج و قرب فراوانی داشتند که با تسلط اعراب بر ایران فرهنگ آنان رواج پیدا کرده و زنان مورد ظلم و ستم واقع شدند ( کاملا مخالف با دستورات اسلام ) . ولی با این روندی که در جامعه حاکم شده در سال های نه چندان دور باید قوانینی برای حمایت از مردان در برابر ظلم و ستم و بهره کشی زنان به تصویب برسد . و از وقتی هم که با سایت جذاب شما آشنا شده ام کم مانده به طور رسمی از مرد بودن استعفا داده و کاملا در هیبت زنان قرار گیرم و از مرد بودن خود شرم سار باشم . آخه خدا خیرت دهد مطالبی هم برا ما مردا بنویس تا کمی روحیه بگیریم و عزت و اعتماد به نفس پیدا کنیم . همش یه طرفه؟
در هر صورت از اطلاع رسانی تان بسیار ممنون و متشکرم .
همواره موفق و پیروز باشید

مهدی یکشنبه 30 فروردین 1388 ساعت 18:53

با سلام و خسته نباشید.
اگه این شروط به منطقی شدن رقم های نجومی مهریه ها بیانجامد میشه باهاشون کنار اومد.
ولی با وجود مهریه های سنگین کنونی اگه مردان زیر بار این شروط هم برن زنان ایرانی به حدی از نظر بهره مندی از حقوق اعطاییشون میرسن که زنان عالم به حالشون غبطه خواهند خورد!

زری دوشنبه 31 فروردین 1388 ساعت 02:28

سلام
طبق قانون اسلام هم زن هم مرد میتونن شرایطی رو در عقدنامه بیارن تا تو زندگی اگه اختلاف پیش اومد قانون ازشون حمایت کنه.پس این چیز جدیدی نیست.ضمنا"اونطور که گفته شده این شروط با توافق هر دو نفر در سند ازدواج گنجونده میشن. اجباری نیست که!
تا وقتی مرد خودشو جنس برتر میدونه تساوی حقوق خودش رو با زن ظلم به حساب میاره.
ولی از اونجایی که قول مرد قول نیست تو خیلی موارد مثل اجازه ادامه تحصیل یا کار لازم میشه یه تعهد هم از مرد گرفته بشه. البته قضیه مهریه جداست.این یه مورد رو حق میدم آقایون شاکی باشن.
اقای سید مهدی آخه چرا از مرد بودنتون شرم سارهستید!
این همه آزادی دارین.اگه مشکلات خانما رو میدونستین آرزوی زن بودن نمیکردین.
البته من خودم از خانم بودنم کاملا راضیم.خدارو شکر :))
برقرار باشید

سید مهدی سه‌شنبه 1 اردیبهشت 1388 ساعت 13:52

به نام خدا
با سلام به آقای مجد و تمامی کاربران عزیز
خوشحالم که کاربران نظرات همدیگه رو می خونن و در باره آن ها هم نظر می دن . از این بابت باید از آقای مجد و همکارانشون سپاسگزار بود.
زری خانم از این که نظرم منو خوندید و نقدش کردید ازتون متشکرم.اگه یه بار دیگه اونو بخونین متوجه میشید که من ننوشتم از مرد بودنم شرم سارم . من به نوعی می خواستم نظر آقا مهدی را بگم ولی در غالب دیگه . به عقیده من روندی که برا حمایت از زنان ایجاد شده از آن طرف پشت بام افتادنه . من به افراط اعتراض دارم نه به تساوی حقوق . من به شدت با محدود کردن یه جانبه زنان توسط شوهران مخالفم . البته باید تقسیم وظایف بشه و هر کدام وظایف اصلی و اولیه خودشونو انجام بدن و بعد برن به دنبال کارها و مسئولیت های دیگه . در هر صورت ما نباید مقطعی و گذرا قانون تصویب کنیم و برا حل یه مشکل ، مشکلات دیگه ای رو بوجود بیاریم . باید برا انجام هر کاری و ایجاد تحولی بستر مناسب آن را ایجاد کنیم و بعد اقدام کنیم . باید دید و سنجید با این قوانین حمایتی که بعضا حق مسلم زنانه و توقعات منطقی آنان را بالا می بره و با عنایت به انواع و اقسام فرهنگ های حاکم در جای جای کشورمان آیا در روابط همسران و تشکیل خانواده و ....مشکلی ایجاد نمی کنه. ما ایرانی ها ابتدا کاری را شروع می کنیم و بعد به بررسی عواقب و مشکلات آن می پردازیم و از این بابت هزینه های فراوان می دیم.
در هر حال موفق و پیروز باشید. از این که طولانی شد معذرت می خوام.

dany جمعه 4 اردیبهشت 1388 ساعت 22:34

خب میخواستم بگم درک کردن شما آدمای مثبت کمی سخته این دو نفرو ببین چه راحت در مورد هم نظر دادن من حتی از اینها مثبت تر هم حرف زدم اما خلاصه ..
خب مثبتی دیگه اما این دلیل نمیشه نیاز به منتقد نداشته باشی

زری شنبه 5 اردیبهشت 1388 ساعت 02:22

زری شنبه 5 اردیبهشت 1388 ساعت 02:39

با سلام
و کمی تاخیر.جناب سید مهدی منظور شما این بود که دوست داشتیت جای زنها بودید چون فکر میکنید طبق قانون دارن حقوق بیشتری به خانم ها میدن:درست متوجه شدم؟شرمنده من فکر کردم میگید من از اینکه مرد هستم ناراحتم.تعجب کردم!چون مسلمآ آقایون آزادیهایی دارن که خانمها ندارن.البته مسئولیتهای خاص خودشونم دارن.
و اما حرف من غیر از موضوع قانون هست.خود عرف جامعه هم خیلی روی زندگی اثر داره.مثلا اگه ۵ تا قانون به نفع زنان نوشته بشه در عمل شاید یکیش توی زندگی خانوادگی مردم مراعات بشه .مثلا قانون میزارن که زن بعد از ازدواج اگر خواست ادامه تحصیل بده نیاز به اجازه همسرش نداشته باشه.من قبول دارم اگه مثلا اون خانم تصمیم بگیره یک مرتبه بره زاهدان برای تحصیل.مشخصه تو زندگی مشکل و اختلافاتی به وجود میاد!ولیکن شما فکر میکنید چه تعداد زنانی هستن که راضی میشن خونه و زندگی شون رو ول کنن حرف و حدیث های خاله زنکها رم به جون بخرن و دست به همچین کاری بزنن.
تومار شد.دیگه ادامه نمیدم.من هم مچکرم از شما و ادبی که در کلامتون دارین.(حالا اسمش مثبت بودن باشه یا هرچی:)

آمن دوشنبه 7 اردیبهشت 1388 ساعت 22:31

عذر میخوام دوباره نظر میدهم
چون در مورد مهریه حرف پیش اومد اضافه کنم مبلغ مهریه با توافق دو نفر (2 خانواده ) انجام میگیره اگر شکایتی بر سر مبلغ زیاد ان است چرا اول مطرح نشد ایا این به این خاطر نبود که تصور میشود مهریه فقط توافق در عقد نامه است وبه قول مردم مهریه رو کی داده کی گرفته یعنی مهریه هیچوقت نباید پرداخت بشه؟
چرا وقتی این مبالغ بالا در توان اقایان نیست قبول میکنند حتما میگویید جامعه اینطور است شاید ولی نه همه من در بین دوستان واشنایان کسانی را میشناسم که مهریه اشان مبالغ کم یا همان طبق عرف عموم است
واضافه کنم شاید قوانین در ابتدا به نظر خیلی ها خوش نیایند اما اگر درست واصولی استفاده بشوند جای خود را باز خواهند کرد در اینگونه موارد زمان راه حل خوبی است مثلا در گذشته زنان حق رای نداشتند (در همه جا) اما حالا مامدیون کسانی هستیم که این راهها را پیمودند و مارا به اینجا رسانند هرچند شاید زمان خودشان نتیجه نگرفتند

[ بدون نام ] جمعه 20 شهریور 1388 ساعت 23:01

آقا باور کنید همین‌ها زندگی‌ها را مشکل‌ساز کرده است. باور بفرمایید این‌ها مثل یک بمب منفجرکننده است. چرا این قدر سطحی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد