ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج
ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج

برزخ نوجوانی و طوفان جنسی

برزخ نوجوانی و طوفان جنسی



نویسنده : علی اقلیدی‏نژاد

در میان دورانهای مختلف حیات انسان، دوره بلوغ و آغاز حیات جنسی از مهم‏ترین و بحرانی‏ترین ایام زندگانی به شمار می‏رود . در همین دوران است که دگرگونیهای بسیاری در تواناییهای جسمی به وقوع می‏پیوندد و به همراه خویش بینشها و گرایشهای نوجوان را متحول می‏سازد . مولوی در ضمن بیانی گیرا این دوره را این گونه به شعر در می‏آورد:
و آن جوانی همچو باغ سبز و تر
می‏رساند بی دریغی بار و بر
چشمه‏های قوت و شهوت روان
سبز می‏گردد زمین تن بدان
خانه معمور و سقفش بس بلند
معتدل ارکان و بی تخلیط و بند (1)
با نظر به اهمیت این دوران، روان شناسان در یکصد ساله اخیر به تحقیقات دامنه داری دست زده‏اند و هر کدام از زاویه‏ای خاص به بازگشایی و تشریح این دوره پرداخته‏اند .
جالب است‏بدانیم قرن بیستم در کنار تمامی القاب و اسامی خویش، مانند: عصر فضا، اتم و عصر ارتباطات به «عصر شناسایی علمی نوجوانان‏» نیز ملقب شده است . (2) و این مطلب نشانگر پیچیدگی این دوران خاص می‏باشد . از این رو، برخورد سطحی با این مقوله جز باز خوردها و واکنشهای منفی به بار نخواهد آورد . از همین جا می‏توان سنگینی رسالت مبلغان و مربیان را درک نمود; چرا که آنان می‏توانند با شناسایی این مرحله حیاتی و ظریف، نقشهای مثبت‏تری در پرورش مخاطبان جوان و نوجوان خویش ایفا نمایند .
در این راستا، نوشتار حاضر سعی خواهد نمود، ضمن رعایت چکیده گویی و با تاکید بر حیات جنسی در دوران بلوغ، نکاتی را یادآوری نماید . بدیهی است کاوش بیشتر در این عرصه و شناخت همه جانبه دوران نوجوانی، نیازمند تلاش خوانندگان محترم و پیگیری مباحث ارائه شده در منابع اصلی می‏باشد .

آستانه حیات جنسی
آستانه زمانی حیات جنسی در کشورها و مناطق مختلف جهان متفاوت است و به عوامل اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی قومی و توارث بستگی دارد . (3) البته، باید توجه داشت که در مورد سن بلوغ بین کارشناسان اختلاف نظر است، اما بیشتر آنان بر این عقیده‏اند که شروع بلوغ در دختران 9 - 16 سال و در پسرها 10 - 17 سالگی است . اما آنچه مورد توافق همگی است، بلوغ زودرس دختران نسبت‏به پسران است . (4)
در هر حال، بلوغ در پسرها با ترشح هورمونهای جنسی آغاز می‏شود و مهم‏ترین آنها تستوسترون است که موجب تغییرات بسیاری می‏گردد که در پایین به آنها اشاره می‏شود:
1.این هورمون بر توزیع موی بدن تاثیر گذاشته، رشد مو در ناحیه زهار، صورت، زیر بغل، قفسه سینه و پشت را موجب می‏شود .
2.در ابتدا صدای نوجوان را دورگه ساخته، سپس موجب بم شدن صدا می‏گردد .
3.ضخامت پوست را افزایش داده، با فعال ساختن غدد چربی موجب پدیدآوردن جوش غرور می‏شود .
4.به خاطر ترشح تستوسترون ضخامت و استقامت استخوانها افزایش می‏یابد و بدن عضلانی می‏گردد .
5.با شروع بلوغ و ترشح هورمون یاد شده، اندازه قسمتهای مختلف بدن، افزایش می‏یابد .
6.نیاز بدن به انرژی را تا 15% افزایش داده، رژیم غذایی را تغییر می‏دهد . (5)
امام صادق علیه السلام نیز در همین رابطه با گفتاری گویا به ارائه نشانه‏های بلوغ می‏پردازند و خطاب به مفضل می‏فرمایند: «فاذا ادرک و کان ذکرا طلع الشعر فی وجهه فکان ذلک علامة الذکر ... و عز الرجل التی یخرج به من حد الصبی و شبه النساء; (6) و آنگاه که طفل به مرز بلوغ می‏رسد، چنانچه پسر باشد، در صورتش مو می‏روید و این نشانه جنس مرد و خروج از دوران کودکی و شباهت‏به زنان است .»
در دنباله این دوران در حدود 14 سالگی احتلام و انزالهای شبانه رخ می‏دهد و به مرور سرعت رشد کاهش یافته و در حدود 18 یا 19 سالگی متوقف می‏شود . در برخی روایات اسلامی نیز با اشاره به همین دوران، پایان رشد، 18 سالگی قرار داده شده است:
«عن ابی عبدالله علیه السلام فی قول الله - عزوجل - «فلما بلغ اشده واستوی‏» (7) قال: اشده ثمانی عشرة سنة واستوی التحی; (8) امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «فلما بلغ اشده واستوی‏» فرمودند: مراد از نیرومندی، رسیدن به هجده سالگی است و مقصود از «استوی‏» رویش مو بر صورت است .»

هویت‏یابی
نقش بلوغ تنها به جنبه‏های جنسی ختم نمی‏شود، بلکه از آنجا که دوران نوجوانی، زمان ساخت هویت و شخصیت‏یک فرد نیز محسوب می‏شود، بر آن نیز تاثیر می‏گذارد . این تاثیرها می‏تواند به صورت اختلالات شخصیتی ذیل جلوه‏گر شود:
الف) بدبینی: نوجوانان به هیچ کس اعتماد نداشته، دائما نگران آسیب دیدن و فریب خوردن از دیگران می‏باشند . در ذهن خود تهدیدهایی از طرف دیگران ترسیم می‏کنند و به دنبال آن موضع دفاعی می‏گیرند . زود عصبانی می‏شوند و به انتقاد یا پیشنهاد دیگران اهمیتی نمی‏دهند . مسائل کوچک را بزرگ می‏بینند و زندگی را بر خود و دیگران دشوار می‏سازند .
ب) شخصیت منزوی: کناره گیر، مردم گریز و اجتماع‏ناپذیر می‏باشند، دوستان کمی دارند، بی‏تفاوت بوده، به ندرت به دنبال تفریح و حضور در فضاهای باز می‏روند .
ج) شخصیت‏بی ثبات: این گونه افراد قدرت مواجهه با مشکلات را ندارند . روابط ایشان سطحی و فاقد صمیمیت است و برای آینده خویش هدف مشخصی ندارند . این گونه اشخاص برای رسیدن به اهداف خویش از خشونت روی گردان نیستند و ممکن است‏به انواع انحرافات اخلاقی و بزهکاری مبتلا شوند . (9) در بخشهای آینده به خوبی در خواهیم یافت که بین بافت‏شخصیتی و حیات جنسی رابطه‏ای محکم وجود دارد . به عنوان مثال، برخی از انواع انحرافات جنسی سبب جامعه گریزی، انزوا یا شونت‏خواهد شد که در بحثهای آتی به آن خواهیم پرداخت .

رویش خرد و بلوغ جنسی
بلوغ جنسی و علائم آن نه تنها نشانگر رشد جسمی و جنسی نوجوان است، بلکه نشانی از تحول و تکامل در جنبه‏های روانی نیز هست . به همین دلیل، اغلب نوجوانان در سنین بین 12 تا 15 سالگی به نوعی بلوغ عقلی می‏رسند و مفاهیم مجرد و انتزاعی را درک می‏کنند و بسیاری از ارزشها و اصول اخلاقی را درمی‏یابند . در ادامه این رشد، آنان در 15 تا 18 سالگی وارد مرحله‏ای جدیدتر می‏شوند و به فلسفه زندگی، بایدها و نبایدهای زندگی توجه می‏نمایند و به پرسشگری در این موارد می‏پردازند .
در همین دوران است که ضمن درک واقعیتها، بر آزادی خویش تاکید می‏کنند و خواستار آزادی در بسیاری از زمینه‏ها می‏شوند . این مسئله از آنجا اهمیت می‏یابد که اگر نتوان در این دوران بین بلوغ عقلی و جنسی نوجوان رابطه‏ای منطقی و درست پدید آورد، انحرافات، بزهکاری و اختلالات رفتاری و شخصیتی را در پی خواهد آورد . (10)
امیرمؤمنان نیز باتاکید بر همین هویت متضاد نوجوانان، دوره نوجوانی را عرصه پیکار خرد و حماقت می‏داند و می‏فرماید: «لا یزال العقل والحمق یتغالبان علی الرجل الی ثمانی عشر سنة فاذا بلغها غلب علیه اکثرهما فیه; (11) خرد و حماقت همواره و پیوسته تا 18 سالگی در جنگ و ستیز برای غلبه بر انسان‏اند و آن گاه که به هجده سالگی برسد، از میان خرد و حماقت هرکدام که در جان نوجوان عمق بیشتری داشته باشد، پیروز این میدان خواهد بود .»
در همین رابطه روایات دیگری نیز وجود دارد که ضمن تاکید بر تفکیک بلوغ عقلانی و جنسی، بلوغ عقلی را تنها ملاک مهم در ارزشیابی از شخصیت نوجوان به حساب می‏آورند . از این میان، می‏توان به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره نمود که می‏فرماید: «انقطاع یتم الیتیم بالاحتلام وهو اشده وان احتلم ولم یؤنس منه رشد وکان سفیها او ضعیفا فلیمسک عنه ولیه ماله; (12) یتیمی [کودکان بی‏سرپرست] با احتلام که همان نیرومندی بدن اوست [و نشانه بلوغ جنسی است] پایان می‏پذیرد . اما چنانچه با وجود احتلام، او به رشد [عقلی] نرسیده باشد و سفیه یا ضعیف باشد، سرپرست وی باید اموال او را [بازستانده،] نزد خویش نگه دارد .»

مراحل تمایلات جنسی
نوجوانی، دوره‏ای انتقالی و نوعی برزخ میان کودکی و جوانی به شمار می‏رود . در این سن مسئله آفرین، نوجوان وارد حیات عاطفی خویش می‏شود و با رشد جنسی، احساس بی‏ثباتی و عدم امنیت در وی تشدید می‏شود . زنگهای خطر آنگاه به صدا درمی‏آیند که والدین و مربیان به جای راهنماییهای مؤثر و کارگشا، تدابیری مبهم و گیج کننده را اتخاذ نمایند و به این وسیله نوجوان را در سرگردانی رها سازند . از این رو، مناسب است‏با توجه به اهمیت مطلب، گذری هرچند کوتاه بر مراحل تمایلات عاطفی - جنسی در نوجوان داشته باشیم .
پیش از بررسی این مراحل، لازم است‏بدانیم نوجوان در آغاز این دوران احساس ناشناخته و مرموزی را در وجود خویش می‏یابد که با نوعی محبت و علاقه به دیگران آمیخته است . این احساس به پنج مرحله تقسیم می‏شود:
مرحله اول: توجه نوجوان به وضع بدن به ویژه دستگاه تناسلی‏اش معطوف می‏شود و این سرآغاز تمایلات جنسی او است .
مرحله دوم: در این مرحله توجه به امور جنسی با عاطفه و محبت همراه می‏شود و ماهیتی عاطفی به خود می‏گیرد .
مرحله سوم: علاقه به جنس مخالف در وی بیدار می‏شود . این علاقه ممکن است‏یک یا چند نفر را هدف قرار دهد .
مرحله چهارم: علاقه از چند نفر به یک نفر معطوف می‏گردد . این فرد ممکن است از لحاظ سنی مسن‏تر از نوجوان باشد .
مرحله پنجم: نوجوان تغییر عقیده داده، به فردی از جنس مخالف که همسن او باشد متوجه می‏شود . (13)
در واقع، نوجوان طی حیات جنسی خود دو نوع عشق را تجربه می‏کند: عشق عاطفی و عشق شهوانی . عشق عاطفی محبتی پاک می‏باشد و به دور از جنبه‏های جنسی با تمجید و تحسین توام است و نوجوان از اینکه این احساس را با مسائل جنسی لکه‏دار کند به شدت پرهیز دارد . به دنبال عشق عاطفی، عشق شهوانی سر می‏رسد که همراه با لذتهای جنسی می‏باشد . در این مرحله، نوجوان چنانچه ویژگیهای مطلوب خویش را در شخص مقابل ببیند، به ازدواج می‏اندیشد .
«موریس دبس‏» در تشریح این دوران می‏گوید: «دیر یا زود غریزه جنسی، به ویژه در پسران، تا سرحد وجدان نفوذ کرده، تحریکات شهوانی، همچون تصادم امواج با ساحل، شروع به مبارزه می‏نمایند . این غریزه آن گونه قدرتمند است که مرکز تاثیرگذاری برای تمام آرزوهای اعضای دیگر بدن می‏گردد . اما تاثیرات غیرمستقیم آن بسیار بیشتر است . وجود آن به کلی زندگانی عاطفی و تظاهرات محبت‏آمیز انسان را تحت تاثیر قرار می‏دهد . تا جایی که اگر در 13 یا 14 سالگی مکان محدودی را در عاطفه اشغال کرده باشد، سه یا چهار سال بعد، مالک اصلی آن می‏شود و آن گاه است که تمام تظاهرات محبت‏آمیز انسان از غریزه جنسی سرچشمه می‏گیرد .» (14)
با این وجود، باید توجه داشت که در این مرحله، چنانچه این علاقه‏مندیها در چارچوب شرع و قانون مهار نشوند، ممکن است‏به مسئله‏ای پرمخاطره تبدیل شوند . به همین خاطر، مناسب است در سنین حساس بلوغ با تقویت اراده نوجوانان و ارائه آگاهیهای لازم آنان را به خویشتن داری و پی‏گیری فعالیتهای سالم تشویق نمود تا در این دوران پر اضطراب و خطرآفرین، در مسیری سالم و خداپسندانه گام بگذارند و به سلامت از طوفانهای جنسی بگذرند .

کجرویهای جنسی
وجود نیازهای جنسی در انسان، مانند نیازهای ابتدایی نظیر گرسنگی یا تشنگی مسئله‏ای طبیعی به شمار می‏رود . اما این نیاز در دوران بلوغ از قدرتمندترین جنبه‏های حیاتی محسوب می‏گردد که دیگر جنبه‏های عاطفی، عقلانی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده، در پاره‏ای از موارد برای ارضاء خویش قوانین را زیر پا می‏گذارد . از همین جا است که مفهوم «انحرافات جنسی‏» پدید می‏آید و بر همه روشهای کسب لذت جنسی که مورد قبول قوانین دینی و اجتماعی نباشد، اطلاق می‏گردد . (15)
در واقع، با کاهش قدرت مقاومت اراده و ایمان شخص در برابر جاذبه‏ها و کششهای جنسی، زمینه بروز کجرویهای جنسی مهیا می‏شود و نوجوان به یک یا چند بزه جنسی روی می‏آورد . کامجویی از خود یا کشش به سوی جنس موافق یا گرایشهای غیرقانونمند به سوی جنس مخالف از جمله گرایشهای انحرافی به حساب می‏آید .
همچنین این گونه انحرافات موجب رشد احساس ناتوانی و عجز در برابر کششهای نامطلوب جنسی گردیده، نوجوان را به موجودی بی‏اراده و ناتوان تبدیل می‏کند . این حس ذلت‏زا را امیرمؤمنان علیه السلام در گفتار خویش این چنین بیان می‏کنند: «عبد الشهوة اذل من عبد الرق; (16) آن کس که بنده [و برده] شهوت خویش است، ذلیل‏تر از بنده برده می‏باشد .»
و در جایی دیگر در تشبیهی زیبا به واقعیتی سهمناک اشاره کرده، می‏فرمایند: «عبد الشهوة اسیر لا ینفک اسره; (17) بنده شهوت همانند اسیری است که اسارتش همیشگی و بی‏پایان است .»

انواع انحرافات جنسی
انحرافهای جنسی را می‏توان به سه دسته کلی تقسیم نمود:
الف . انحرافهای هدفی: در این نوع انحرافها، هدف جنسی نادرست انتخاب می‏شود، مانند: همجنس‏گرایی و خودارضائی که در اولی شریک جنسی از جنس موافق است و در دومی، شخص، خود شریک جنسی خویش است .
ب . انحرافات روشی: در این دسته، هدف جنسی درست گزینش می‏شود، ولی در شیوه برآوردن ارضاء نیاز جنسی روش نامناسبی برگزیده می‏شود، مانند: جنون دیگرآزاری یا خودآزاری که در حین آمیزش جنسی از فرد سرمی‏زند .
ج . انحرافهای شدتی: این دسته که بیشتر ضعف یا شدت در فعالیتهای جنسی را دربر می‏گیرد به خودی خود انحراف جنسی - شرعی محسوب نمی‏شود، اما به عنوان بیماری مورد بررسی قرار می‏گیرد . (18)
در اینجا مناسب است‏یادآور شویم که متاسفانه نوع شایع انحراف جنسی در میان نوجوانان، استمناء یا خود ارضائی است که نظر به اهمیت این موضوع مباحث آتی را با تاکید بر این انحراف پی خواهیم گرفت .

کجرویهای جنسی و علتها
در زمینه بررسی علتهای انحرافات جنسی باید اعتراف نمود که این گونه علتها دامنه‏ای بسیار گسترده دارند که توجه به همه آنها از حوصله این نوشتار خارج است . از این رو، به مهم‏ترین علل اشاره کوتاهی خواهیم داشت:
الف . کنجکاویها: کودک در سنین پایین با کنجکاوی در مورد اندام خویش با دستگاه تناسلی نیز آشنا می‏شود و از آنجا که تماس با آن موجب نوعی لذت می‏شود به ادامه کار تشویق می‏شود . مناسب است در این موارد والدین او را متوجه کارهای دستی - هنری و بازیهای پرنشاط نمایند .
ب . ناآگاهی: نوجوان ممکن است‏به صورت اتفاقی دچار خودارضائی شود و به خاطر لذت حاصل از آن و بدون توجه به خطرهایی که او را تهدید می‏کند به این کارها ادامه دهد . در اینجا است که وظیفه والدین بیش از هر زمان دیگر سنگین‏تر است و باید سبت‏به علائمی همچون بی‏حسی، کسالت، افسردگی، انزوا و ... عکس‏العمل لازم را نشان دهند و موضوع را بدون برچسبهای ناروا و با مشورت با افراد آگاه، مورد بررسی قرار دهند .
ج . خانواده‏های آسیب‏زا: رعایت مسائل جنسی بین والدین و رعایت‏حریمها در این مورد می‏تواند در تربیت جنسی نوجوان نقش چشم‏گیری داشته باشد . همچنین نوع برخورد والدین با فرزندان دختر و پسر و جداسازی آنها از یکدیگر، از اهمیت‏به‏سزایی برخوردار است .
د . حقارت و تحقیر: از جمله عوامل مخرب شخصیت نوجوان که می‏تواند در ابتلای وی به انحرافهای جنسی نقش مهمی ایفا کند، سرزنشها و ایجاد عقده حقارت در نوجوان است . بی‏تردید کسی که از خودباوری بیشتری برخوردار است، کمتر به دام این گونه کجرویها می‏افتد و برعکس، شخصیتهای خودکم‏بین و تحقیر شده، دفاع روانی مناسبی در برابر طوفان شهوات نداشته، در پنجه این انحرافات گرفتار می‏شوند .
ه . تقلید و بدآموزی: دوران نوجوانی، دورانی آمیخته با تقلید است . تقلیداز گروه همسالان و بزرگسالان محبوب، از همین ویژگی نشات می‏گیرد . تقلید، گاه جنبه بدآموزی به خود می‏گیرد و به تقلید رفتارهای ناهنجار جنسی می‏انجامد . شاید به همین دلیل است که امام باقر علیه السلام در مورد تاثیر دوستان ناباب از زبان لقمان می‏فرماید: «ومن یقارن قرین السوء لا یسلم; (19) آن کس که با دوست ناباب همنشین شود، سالم نمی‏ماند .»
و . عوامل فرهنگی: وجود مجلات، عکسها و فیلمهای مبتذل، همچنین فضاهای مختلط و بی‏بندوبار و کتابهای نامناسب می‏تواند عاملی مهم در انحرافهای جنسی باشد . این گونه عوامل به ویژه رسانه‏های تصویری، از آنجا که با حافظه ماندگار دیداری سر و کار دارند، از آسیب‏زایی بیشتری برخوردارند .
ز . لباسهای نامناسب: پوشیدن لباسهای تنگ یا لباسهای جنس مخالف، موجب تشدید هیجان جنسی شده، در نتیجه باعث فروافتادن به کام مشکلات می‏گردد .
ح . محبت‏جویی: خلا عاطفی و روانی راه را برای سوء استفاده دیگران و پناه بردن نوجوان به دیگران هموار می‏سازد و او را به سوی کام‏یابیهای مجازی می‏کشاند . (20)

راههای پیش‏گیری
از جمله پرسشهای مهم در زمینه انحرافهای جنسی، چگونگی برخورد و پیش‏گیری از این نوع انحرافات می‏باشد . در این قسمت‏به صورت فهرست‏به برخی از مهم‏ترین راهها اشاره خواهیم نمود:
1.آموزش خانواده‏ها: خانواده‏ها در صورت آمادگی می‏توانند نقشی چشم‏گیر در پیش‏گیری و درمان داشته باشند; چرا که خانواده‏ها در ارتباط مستقیم و واقعی با نوجوان قرار دارند و اهرمهای بسیاری برای تربیت در اختیار دارند .
2.آموزش به نوجوانان: این آموزشها از طریق سخنرانی، گفتگو و دیگر روشها می‏تواند ارائه شود و در این میان، همدلی و همزبانی وارتباطهای بی‏واسطه بسیار مؤثر خواهند بود .
3.احترام به شخصیت‏حقیقی و حقوقی نوجوان: در این حالت، وی با خودباوری بیشتری در برابر مشکلات خواهد ایستاد .
4.کارو فعالیتهای سالم: شاید یکی از علل مهم بروز ناهنجاریهای جنسی، بی‏کاری است . کار و فعالیتهای ذهنی و جسمی درمانگر بسیاری از مشکلات خواهد بود .
5.تنظیم خواب و تغذیه مناسب: به عنوان مثال، نوجوان باید از غذاهای ادویه‏دار، فلفل، پیاز و ... کمتر استفاده کند .
6.دوری از محیطهای تحریک‏زا: مانند: برخی اماکن عمومی و میهمانیها .
7.گسترش دایره ارتباطات و شرکت در فعالیتهای اجتماعی .
8.تقویت روحیه مذهبی: بی‏گمان فطرت خداجو، حقیقت‏خواه و عدالت دوست نوجوان بیش از هرجای دیگر، می‏تواند از سرچشمه دین و مذهب سیراب شود . این مسئله با توجه به خصوصیات اسلام و مذهب جعفری صورتی واقعی‏تر به خود می‏گیرد . البته، توجه و توصیه به مذهب در دوران حیرت نوجوانی تنها مورد توجه مبلغان یا فعالان مسلمان نیست، بلکه کسی همچون «ویلیام جیمز» بنیانگذار فلسفه پراگماتیسم و یکی از روان شناسان مشهور در همین رابطه می‏گوید: «ایمان از جمله قوایی است که بشر به مدد آن زندگی می‏کند و فقدان کامل آن در حکم سقوط بشر است . (21)
9. نگاه مثبت‏به خود و دیگران و دوری از منفی گرایی .
10.ایجاد روحیه امید و دوری از ناامیدی و یاس .
11.ورزش و استفاده از دوش آب سرد .

توصیه‏های مهم
از مسائل مهمی که باید مورد توجه والدین، مربیان و به طور کلی فعالان در عرصه نوجوانی قرار گیرد، چگونگی برخورد با مسائل جنسی نوجوانان و ظرائف رفتارهای تربیتی در این وادی می‏باشد . رازداری، همدلی، عدم اقرارگیری، پرهیز از برچسب زدن، حمل بر صحت و تعمیم ندادن یک جنبه منفی به دیگر جنبه‏های شخصیت نوجوان یا جوان، از راهکارهای تربیتی است که می‏تواند در به سامان کردن رفتارهای نابهنجار در نوجوانان مؤثر باشد و موجب افزایش اعتماد آنها گردد .
از این رو، باید از هرگونه پیش داوریهای غیر منصفانه در برابر رفتارهای نوجوانان خودداری نمود و با مدارا و نرم خویی آنان را در خروج از بحران طبیعی پیش آمده یاری رساند .
باید اعتراف نمود که نوجوان از تجربه لازم برخوردار نیست و به فرموده امیرمؤمنان، علی علیه السلام: «جهل الشباب معذور و علمه محقور; (22) بی اطلاعی جوان عذری پذیرفتنی است، و دائره دانش [و آگاهیهای] او گسترده نیست .»
همچنین نوجوان هرگز تصورنمی‏کند برخی اعمال او چه ضربات سهمگینی بر آینده‏اش وارد خواهد ساخت و او را دچار چه مشکلاتی خواهد نمود .
از سوی دیگر، در دنیای امروز که وسائل ارتباط جمعی، زندگیهای هسته‏ای و بسته، نظامهای تربیتی رسمی، رهاوردهای فرهنگی بیگانه و شبه بیگانه، ریسمان ارتباط بین انسانها به ویژه نوجوانان، والدین و ارزشهای دینی - اجتماعی را روز به روز سست‏تر می‏نماید، رسالت والدین بیش از هر زمان دیگر پررنگ‏تر می‏شود . روایت گرانقدر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله حکایتی از همین دوران را مطرح می‏فرماید: «انه نظر الی بعض الاطفال فقال: ویل لاولاد آخر الزمان من آبائهم . فقیل یا رسول الله من آبائهم المشرکین؟ فقال: لا، من آبائهم المؤمنین لایعلمونهم شیئا من الفرائض واذ تعلموا اولادهم منعوهم ورضوا عنهم بعرض یسیر من الدنیا فانا منهم بری‏ء وهم منی براء; (23)
رسول اکرم برخی از کودکان را دیدند و فرمودند: وای بر فرزندان آخر الزمان از پدرانشان! گفته شد: ای رسول خدا، از پدران مشرکشان؟ فرمودند: خیر، بلکه از پدران مسلمانشان که واجبات دین را به آنها نمی‏آموزند و هر گاه کودکانشان، خود به تحصیل دین بپردازند، آنها را باز داشته، به اندکی از دنیا که فرزندانشان به دست آورند، راضی می‏گردند . پس من از این گونه پدران دورم و آنان نیز از من .»
در پایان نیز، تذکر این نکته لازم است که حل موارد حاد انحرافات جنسی، تنها به مدد اشخاص آگاه و کارشناسان ممکن است . و باید از برخوردها و درمانهای خود ساخته و سلیقگی خودداری کرد .
پی نوشت :

1.مولوی، مثنوی معنوی .
2.دنیای نوجوان، دکتر محمدرضا شرفی، ص‏26 .
3.دوران شکوفایی، دکتر محمدرضا سهرابی، ص‏11 .
4.بلوغ تولدی دیگر، محمود محمدیان، ص‏24 . جهت اطلاع از تفاوت سن بلوغ در قاره‏ها و کشورهای مختلف به همین منبع مراجعه شود .
5.نک: دوران شکوفایی، فصل سوم . جهت اطلاع از چگونگی بلوغ جنسی در دختران نک: دوران شکفتگی، محمدرضا و ثریا سهرابی .
6.بحارالانوار، ج‏3، ص‏62 و ج‏57، ص‏377 .
7.قصص/14 .
8.تفسیر برهان، سید هاشم بحرانی، ج‏4، ص‏224; همچنین تفسیر ترجمه المیزان، علامه طباطبایی، ج‏16، ص‏19 .
9. دوران شکوفایی، ص 107 و 108 .
.10جهت اطلاع بیشتر نک: روان‏شناسی تربیتی، دکتر محمد پارسا، ص‏83 و 84 .
11.بحارالانوار، ج‏1، ص‏96 .
12.کافی، ج‏7، ص‏68; وسائل الشیعه، ج‏17، ص‏360 .
13.جهت اطلاع بنگرید: دنیای نوجوان، ص‏178 به بعد .
14.بلوغ، موریس دبس، ص‏46، به نقل از جوان، فلسفی، ج‏1، ص‏300 .
15.نک: روان‏شناسی مرضی، دکتر پروین بیرجندی، ص‏357 .
16.غررالحکم و درر الکلم، ص‏304 و 305 .
17.همان .
18.برداشتی آزاد از «دنیای نوجوان‏» ، ص‏184 .
19.بحارالانوار، ج‏13، ص‏417; اصول کافی، ج‏2، ص‏642 .
20. برداشتی آزاد از «دنیای نوجوان‏» ، ص‏187 به بعد .
21.جوان، فلسفی، ج‏1، ص‏346 .
22.غررالحکم، ص‏76 .
23.جامع الاخبار، تاج الدین، الشعیری، ص‏106; مستدرک الوسائل، ج‏15، ص‏164، به جای اولاد، اطفال دارد .
منبع: پایگاه حوزه

حرف امروز

چارلی چاپلین به دخترش گفت: تا وقتی قلب عریان کسی را ندیدی بدن عریانت را نشانش نده! هیچ گاه چشمانت را برای کسی که معنی نگاهت را نمی فهمد گریان مکن قلبت را خالی نگه دار اگر هم یه روزی خواستی کسی را در قلبت جای دهی سعی کن که فقط یک نفر باشد به او بگو که تو را بیش تر از خودم وکمتر از خدا دوست دارم زیرا که به خدا اعتقاد دارم وبه تو نیاز دارم.
 

نظرات 15 + ارسال نظر
یک دوست دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 16:52

ممنونم اقای مجد
مقالتون مثل همیشه عالی بود ولی لینجا یه سوال پیش میاد آیا در جامعه ما میشود از راههای پیش گیری که بیان شده است استفاده کرد ؟ جامعه که در همه این نکات ضعف دارد برخورد و اموزش یک نفر کافیست ؟ آیا رعایت این نکات در دانشگاهها و توسط بعضی از اساتید ( البته واقعا بعضی چون واقعا به خود اجازه جسارت به برخیشون نمیتونم بدم ) وجود دارد ؟ شاید این ها که نوشتم هیچکدام نظر نبوده بلکه مقاله شما باعث باز شدن درد و زخمی که توسط همین روزگار ایجاد شده است . ممنون شما سنگ صبور هستید

سارا دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 17:24

آقای مجد خسته نباشید
این مقاله با تعصبات دینی نوشته شده بود واسه همین زیاد جالب نبود. ولی برای یکبار خوندن بدنبود.
می دونم که شما هم قبول دارید خواهشهای جنسی کاملا طبیعی هستند و اینکه بخواهیم اینها رو سرکوب کنیم یا حواسمون رو ازشون به فعالیتهای دیگه پرت کنیم کاملا مضحک هست.مثل اینکه کسی بخواد گرسنگی بکشه و حواس خودش رو با مسائل دیگه مشغول کنه.مثل ایام روزه داری.ولی واقعا کسی می تونه مدام روزه باشه!و این کار عاقلانه است!
متاسفانه این مقاله فقط براساس تعصبات دینی نوشته شده بود.دین هم میگه تنها راه ارضا این میل ازدواج هست!!! این حرفها مال زمانی بود که سن ازدواج پایین بود و ادامه ی نسل در بشر مثل حیوانات بود. چه بسا فرزندان زیادی که پا به این دنیا می ذاشتند و میگذارند درحالیکه ظاهرا پدر و مادر دارند.
پس مقوله ی ارضا میل جنسی رو باید از ازدواج جدا کرد .

setareh دوشنبه 28 اردیبهشت 1388 ساعت 21:16

معضلاتی زیادی که نوجوانان امروزی درگیرش هستن نشون از فاصله عمیق بینش خانواده وجامعه از نسل امروز داره .تعلیم وتربیت ایرانی باید درک کنه که موضوع تربیت امری علمی شده وباید این دانش رو کسب کرد.مقاله کاملی بود . تشکر

درمانگر عاشق سه‌شنبه 29 اردیبهشت 1388 ساعت 00:48 http://semema.blogfa.com

باسلام

سارا خانم اگر راه حلی دارید بفرمایید ما هم استفاده کنید.

من تجریه ای که دارم اینست که ورزشکاران کمتر یا اصلا به خودارضایی آلوده نمی شوند و همچنین بعضی افراد مذهبی چون با تحریکات کم سروکار داشتند و سالم هستند بدون سرکوب کردن میل جنسی.
من هم بخاطر اینکه در نوجوانی بیشتر کتابهای عرفانی میخوندم و ورزش هم میکردم فکرم دنبال خودارضایی نمیرفت با وجودی که تحریکاتی هم بود که تحریک میشدم .

بعضی هم جدیدا حرف صیغه رو وسط کشیدند که من اول باهاش موافق بودم ولی الان نه. که البته قابل انجام هم نیست.
من هم دچار میل جنسی زیاد میشدم حتی زمانیکه روزه بودم البته دلیل اصلی تحریکات بود ولی میلم کمتر بود و روزه رو موثر میدونم . ولی در اسلام گفتند برای کم کردن میل جنسی غذای کمتری بخورید نه روزه گرفتن.
من که از بس تو سایتهای پزشکی مختلف تاپیکهای مربوط به خودارضایی یا عوارض آن دیدم که جوانان میپرسند دیگه موندم و فقط دعا میکنم که مشکلات ازدواج حل بشه.

نمیودنم چی بگم؟ الله اعلم



یک پیشنهاد برای پیشرفت نرم افزاری ش چهارشنبه 30 اردیبهشت 1388 ساعت 07:58

سلام دوست عزیز

من این پیغام رو جهت تبلیغ محصولاتمون برای شما فرستادم امیدوارم که حداقل ببینید شاید یکی از اونها به درد شما بخوره.

فروشگاه محصولات گرافیکی و آموزشی و بزرگترین انیمیشن های گرافیکی تمپلیتهای سایت و صدها عنوان دیگر.....

آموزشهای
3dmax,maya,photoshop,zbrush,flash,aftereffect,all Adobe product ........
اگر علاقه مند به میکس و مونتاژ فیلم هستید بک پکیج کاملا حرفهای در 119 دی وی دی برای شما آماده کرده ایم .

اگر علاقه مند به تجارت الکترونیک هستید دی وی دی آقای خسرو مترجمی را با نازلترین قیمت در اختیارتان میگذاریم.

همه آموزشها با زبان انگلیسی و با بهترین کیفیت و بهترین متد آموزش(توسط شرکتهای بزرگی چون Autodesk , lynda ,Adobe) می باشند.

در این آموزشها نیازی به دانش زبان انگلیسی ندارید بلکه فقط کافیست مراحل انجام کار را ببینید و تکرار کنید

حتما عناوین سایت را ببینید
http://learningshop.ir

سید مهدی چهارشنبه 30 اردیبهشت 1388 ساعت 11:18

به نام خدا
آقای مجد سلام روزتون به خیر
مقاله جالبی بود . دست تون درد نکنه . جامع و کامل و بسیط بود .
در تایید نظر جناب درمانگر عشق و در جواب سارا خانم باید گفت که اولا : اگه ما به دستورات دین مون به طور کامل عمل می کردیم ، به خدا مشکلات مون به اندازه صفر کوچک می شد . ما تا یه نفر میاد حرف از دین بزنه فورا بر چسب اومول بودن بهش می زنیم . ( همان گونه که آقای مجد برا تاثیر کلامش ، در یه مقاله صد بار تاکید کرد که مذهبی نیست و از دید مذهب نمی نویسه . این هم یکی از مظلومیت های دینه ) این نشون دهنده عدم شناخت از دینه . و قضاوت نادرست درباره اون .
همین سارا خانم آیا رفتن مسایل آموزشی دین رو یک بار با دقت بخونن و بعد قضاوت کنن و بگن که نمی شه . یعنی دریافت کنن که دین نمی تونه مشکل ما رو حل کنه .
همان طور که چند بار آقای مجد هم اشاره کرده اند دین ما با توجه به اشرافی که نسبت به انسان و نیازهای هاش داره بیشترین توجه و دستور العمل را درباره مسایل جنسی صادر کرده و ندیدن (عمدی یا سهوی این همه توجه ) کمال بی انصافی در مورد اسلامه . اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست .
ثانیا : این مقاله نگفته غریزه جنسی رو سرکوب کنید . پیشنهاد کنترل و کانالیزه کردن اونو داده که فکر کنم مخالفی نداشته باشه . و هر عقل سلیم اونو تایید می کنه . حتی غربی ها هم در مورد هدایت غریزه جنسی اتفاق نظر دارن . همه خود ارضایی رو نکوهش کرده و به شدت زیان آور می دونن . تجاوز رو هیچ کس قبول نداره . آموزش نوجوان که بنا به گفته مولا علی (ع) دارای سطح معلومات پایینی است از بدیهیاته . حتی در غرب هم مسایل جنسی رو در مدارس آموزش می دن تا نوجوانان نو بلوغ از انحرافات هدفی ، روشی ، شدتی و .... ( که در مفاله ذکر شده ) دور بمونن و از این راه جامعه شون مصون و سالم بمونه .
به نظر می رسه سارا خانم با توجیهه این که نمی شه همواره روزه و گرسنه موند اعتقاد به بی بندو باری و لجام گسیختگی جنسی دارن . در همه جای دنیا و حتی باز ترین جوامع این مسایل هم حد و حصر و قوانینی داره که عبور از اون ها مجازات هایی رو در پی خواهد داشت .
البته من منکر ضعف ها و کاستی ها و سیاسی کاری های بعضی از مسئولین مون نمی شم . که بعضا عمل کرد ها غیر قابل توجیهه است . در مورد دین و مسایل مربوط به آن باید گفت :
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
می بخشید

مهدی چهارشنبه 30 اردیبهشت 1388 ساعت 23:26

با سلام. مقاله خوبی بود.
دستتون درد نکنه آقای مجد.
تو نظرات بالا این مطلب گفته شده بود
سارا: مقوله ی ارضا میل جنسی رو باید از ازدواج جدا کرد .

حالا صرف نظر از فرضیات ایشون که به همچین حکمی ختم شده و همچنین صرف نظر از مجرد یا متاهل بودنشون؛ به نظر می رسه که ایشون این قضیه رو در حالت سوم شخص تصور کردند و بعید به نظر می رسه که در حالت اول شخص و در زندگی فعلی و یا آیندشون به همچین روالی برسن.
بهتره همه چی رو در واقعیت ارزیابی کرد. در تمامی فرهنگها و مذاهب مساله ارضا جنسی و ازدواج با هم دیده شده و بهترین راه برای ارضا میل جنسی ازدواج معرفی میشه.
در غیر این صورت و در حالت ارضا جنسی بدون پایبندی به ازدواج خروج از حالت تعادل و یک عامل بحران زا به حساب می آید.

سارا پنج‌شنبه 31 اردیبهشت 1388 ساعت 16:39

دوستان عزیز دوباره سلام.
اول جواب اقا مهدی رو بدم که این جمله جمله ای نیست که از خودم گفته باشم . من مطالعه ی زیادی روی کتابهای روانشناسی از نویسنده های مختلف اعم از داخلی و خارجی داشته و دارم. منظور از این جمله اینه که هیچوقت نباید برای ارضا میل جنسی به ازدواج پناه برد!! این بزرگترین خیانتی هست که میشه در حق همسر آینده (و بعد فرزندی که در این خانواده متولد میشه)داشته باشیم.
ازدواج یعنی تشکیل خانواده یعنی رسیدن به این حد که یک زوج علاوه بر اینکه بتونن به نیازهای همدیگه (صدالبته که یکیش هم همین نیاز جنسی هست) پاسخ بدن بتونن یک نسل موفقی رو هم ادامه بدن. حال ممکنه شخصی در سن ۲۰ سالگی به این پختگی برسه که بتونه زندگی مشترکی رو با موفقیت شروع کنه(که امکانش کمتر از ۱۰٪ هست.مگر اینکه این شخص نابغه باشه!) خوب این شخص فرضی با ازدواج می تونه به نیاز جنسیش هم پاسخ بده. ولی همه ی ما می دونیم که اکثرا بعد از سن ۲۵ سالگی هست که به یک ثبات نسبی از خویشتن می رسند . و تازه از این سن به بعد شخص نه تنها سعی می کنه که خودش رو بیشتر بشناسه بلکه حتی به این پی می بره که از زندگیش خواستش چیه و براساس این شریک مناسبی را برای خودش انتخاب می کنه که بتونه با موفقیت بیشتری در جهت رشد خودش و همسرش تلاش کنه.حال به نظر شما تا قبل از ازدواج (سن پختگی) این دختر و پسر باید نیازهای جنسی خو دشون رو پس بزنند چون هنوز وقتش نرسیده!! تو رو خدا بس کنید فقط کمی مطالعه کنید.
پس شما دوستان عزیزی که ارزش والای ازدواج رو هنوز درک نکردید بهتره بیشتر مطالعه کنید. البته این قابل درک هست چون من همچنان معتقدم علت مخالفت شما با نظر من از مذهب سرچشمه می گیره.و هیچ علاقه ای ندارم که بحث مذهب رو وارد مسائل روانشناسی کنم. همونطور که وقتی داریم در مورد یک مساله پزشکی صحبت می کنیم مسخره است که قضیه رو مهندسیش کنیم!!
ولی وای به حال اون کسی که به خاطر ارضا میل جنسی بخواد ازدواج کنه!! این شخص هنوز یک کودکه!!

مهدی پنج‌شنبه 31 اردیبهشت 1388 ساعت 21:40

با سلام.
روانشناسی هم مانند سایر علوم تجربی حالتی پسینی دارد مقایسه این علم با دین که حالتی پیشینی دارد قیاس معالفارق است. روانشناسی هم مانند سایر علوم تجربی در طول زمان در حال تکامل است و بر اساس یافته های امروز روانشناسان که بر اساس تجزیه و تحلیل کیس های مختلف از جوامع متنوع آماری است نمی توان برای کل جامعه بشری حال و آینده حکم صادر کرد. البته حقیر منکر فواید این علم همانند علوم تجربی دیگر نیستم و اون را برای پیشرفت جوامع لازم و ضروری می دونم.
به نظر من تنها نسخه علاج بخش زندگی بشری کاتالوگ و بروشور کامل و بدون تحریفی است که خالق انسان و عالم برای هدایتش فرستاده.
اما در مقوله ازدواج
بله ؛ به نظر من هم به امر ازدواج نباید صرفا در حد ارضا میل جنسی نگاه بشه. تعابیر بسیار زیبایی در مورد ازدواج در کتاب مقدسمون وجود داره که شما و همه عزیزان رو دعوت به مطالعه اش میکنم. امیدوارم با مطالعه این موارد از هجمه شما به دین و دین مداری کاسته شه و رفتار متحجرانه دیندارنما ها رو به حساب دین ننویسید.

سارا جمعه 1 خرداد 1388 ساعت 10:54

با سلام و احترام.
آقا مهدی من نمیدونم تحصیلات شما درچه حدی هست و اصلا در چه زمینه ای تحصیلات کردید. ولی تشویقتون می کنم بیشتر مطالعه کنید و اون مطلبی که مهم هست اینه که صرفا مطالعه نکنید بلکه روی مطالبی که می خونید فکر کنید تامل کنید تحقیق کنید تا بتونید از مطالبی که می خونید به نحو احسن بهره ببرید وگرنه با مطالعه ی تنها شما فقط یک مقلد هستید! (قصد توهین به افراد مذهبی رو ندارم)
و معمولا وقتی انسانها به حدی برسند که تقلید جای تفکر رو در اونها بگیره صحبتهای هیچ کس حتی کسی که در زمینه ای دارای علم هست نمی تونه در این انسانها مفید و موثر واقع بشه. من ترجیح می دم که با چنین افرادی وارد مذاکره نشم چون معمولا نتیجه عکس میده. فقط در مورد هر موضوعی حتی کوچکترین مساله زندگیتون دنبال تقلید نباشید
و در ضمن معجزه ی علاج بخش زندگی بشر نیروهای بیکران انسان هست که خالق انسان در ضمیر او قرار داده تا بتونه با اختیاراتش تک تک اونها رو کشف کنه و به آفریدگارش بابت خلقتش احسن بگه!
به هر حال موفق باشید.

واران جمعه 1 خرداد 1388 ساعت 17:47 http://www.greenware.blogsky.com

سلام
حتما با خوندن نظر قبلی من، مبنی بر این که من سال 88 با وبلاگ شما آشنا شدم کمی احساس کردید که من منظوری داشتم.
من اون موقع که نوشتم متاسفانه سریع نظرم رو ارسال کردم و ندیدم که چی دارم ارسال می کنم.
اما من می خواستم بزنم من با وب لاگ شما در سال 85 آشنا شدم.
و از اون موقع تا به حال همیشه که به اینترنت میام به وبلاگ شما هم سر میزنم و مقالاتی رو که ارسال می کنید رو به دقت می خوندم. البته در بعضی مواقع مشکلاتی داشته اما حسنات این وبلاگ اینقدر زیاده که مشکلاتی به اون کوچیکی اصلا توش دیده نمیشه.

موفق باشید بای

سلام
همراه همیشگی وبلاگ مسلما تعریف و نظر شما نشانه لطف و باعث انرزی در ما می شود اما لطفا اشکالات موجود را حتما مطرح نمائید. چرا که رفع مشکلات و کاستیها به مراتب برای روند بهتر وبلاگ و وبسایتها تاثیر گذار است.
موفق باشید.

مهدی شنبه 2 خرداد 1388 ساعت 08:03

با سلام.
در جواب سارا:
شما بر اساس فرضیات شخصی خودتون از همون نظر اولتون به دین و افراد مذهبی نسبت های ناروایی دادید و بعد میگید قصد توهین ندارید؟!
این چه منطقیه؟
من هم ترجیح میدم با شما بحثی نداشته باشم.

سید مهدی یکشنبه 3 خرداد 1388 ساعت 12:38

به نام خدا
به همه دوستان سلام می کنم
ضمن تایید تمامی نظرات آقا مهدی عزیز عرض می کنم :
سارا خانم
حرف شما در مورد ازدواج از نظر بنده کاملا درسته . یعنی نباید هدف نهایی از ازدواج صرفا ارضاء جنسی باشه ( که این امر در کنار سایر هدف ها هم محقق می شه ) . ولی این که از نظر شما یک انسان تا سن 25 سالگی نمی تونه ازدواج کنه و کامل نشده و کودکه و..... اولا خیلی کلی قضاوت کردنه و ثانیا با درست فرض کردن اون ، نمی تونه مجوزی برا انحرافات جنسی باشه .
مسلما خداوند که آفریننده انسان و کل هستی است ، اشرافی بالاتر و عمیق تر از شما و اساتیدتان و نویسندگان کتاب ها تون نسبت به انسان و نیازهاش داره و به همین جهت هم دستوراتی داده و مثلا خود ارضایی و حرام کرده . شما و امثال شما با تکیه بر علومی که هر دم تغییر می کنه ، حکم خدا را نیز نقض می کنین .
به نظر من یکی از کاستی ها و عیوب علوم مادی ( که تجربی هم هستن ) دور نگه داشتن خود از دین و عدم استفاده از آموزه های اونه . یک اپراتور هر گاه می خواد با دستگاهی کار کنه و دستور العملی براش صادر کنه حتما به کاتالوگ ها سر زده و در صورت نیاز با سازنده اش تماس می گیره . پس چرا شما می گید نمی خواهید روان شناسی را با دین قاطی کنین . این یکی از ضعف های شماست که از عظیم ترین و بی بدیل تری منبع عالم هستی خود را محروم می کنین . حتما شما اگه در زمان امامان معصوم (ع) بودید یا باشید با این طرز فکر نظریات اونا را هم رد کرده وازشون سر پیچی می کردید و می کنین .
دین را با توجه به منبع صادر کننده اش و اشرافی که بر همه چیز داره نباید با پزشکی و مهندسی و ..... هم طراز دونست . شاید ترکیب آن علوم با هم ملقمه ای نا خوش و نا سازگار ایجاد کنن ولی ترکیب هر چیز با دین به ارتقاء آن کمک می کنه .
و دیگه این که :
اولین مرحله یاد گیری تقلیده . انسان همواره در ابتدای راه مقلده و پس از طی مراحلی به مرحله اظهار نظر ( صاحب ایده و نظر شدن ) و سپس تولید نظر می رسه . نردبان پله پله است . ابتدا دانش آموز، سپس دانش جو و ...... ( شما نمی تونین به یه بچه کلاس اولی بگین که هر چی معلمت در باره لغات و کلمات و درس می گه را بدون فکر یاد نگیر و اول فکر کن . او باید برای یاد گیری حتما تقلید کنه ) .
و سخن آخر :
خداوند نیروها و غرایز زیادی در انسان ها به ودیعه گذاشته و یکی از آن ها غریزه پرستش و عبودیته ( که اگه هدایت نشه به بت پرستی منجر می شه ) چرا شما از این غریزه یادی نمی کنین .
موفق باشید

سید مهدی شنبه 23 خرداد 1388 ساعت 12:34

به نام خدا
سلام آقای مجد
می دونستید نویسنده نامه ی منتسب به چارلی چاپلین یه ایرانیه که دو سه سال پیش در مجله اطلاعات هفتگی باهاش مصاحبه کرده و واقعی بوده این نامه را تکذیب کرد . این طور که یادمه شاید 30 الی 40 سال پیش هم نوشته شده و از سر تنهایی و به نوعی درد دل از زمونه بوده است . می گفت هنگامی که اینو نوشتم و در جریده ای فکاهی چاپ کردم پس از مدتی فهمیدم که چاپ شدنش تو یه مجله فکاهی رو نادیده گرفته همه مطمئن هستن که مال چارلی چاپلینه و من هر چه تکذیب کردم کسی نخواست باور کنه .
اگه خواستید فکر کنم بتونم نام نویسنده و شاید هم نسخه ای از مجله اطلاعات هفتگی رو براتون بفرسم .
البته این تکذیبیه چیزی از محتوای خوب و ارزشمند نامه و نصایحش کم نمی کنه .
و یه جمله جالب که دیروز در یه کارتون کودکانه شنیدم :
یه انسان قوی از خودش مواظبت می کنه و یه انسان قوی تر از دیگران
موفق باشید

امید سه‌شنبه 26 خرداد 1388 ساعت 19:20

سلام..
اگه میشه این سوالمو حتما به صورت ایمیل جواب بدید خواهشا خیلی مهمه...
آیا آقایون میتونند موهای پاهاشون رو کوتاه کنند...مثلا زشت نیست یا حکم شرعی نداره...
ممنون هر کی جواب بده

سلام سوال خود را از طریق فرم ارسال سوال مطرح نمائید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد