ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج
ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج

پس از ازدواج چه بر سر عشق می‌آید؟

5 زبان عشق- فصل اول (پس از ازدواج چه بر سر عشق می‌آید؟)

 

یکی از سؤالاتی که همواره ذهن اغلب زوج‌ها را به خود مشغول کرده این است که بعد از ازدواج چه بر سر عشق می‌آید؟ آیا عشق پس از ازدواج نابود می‌شود یا این که به تدریج از بین می‌رود؟

آرزوی عشق رومانتیک ریشه‌های عمیقی در ساختار روانی ما دارد. کتب زیادی درباره چگونگی زنده نگه داشتن عشق نوشته شده است. بیش‌تر زوج هایی که در جلسات مشاوره حاضر می‌شوند عقاید مشترکی درباره بهبود ارتباطات دارند ولی وقتی به خانه برمی‌گردند مطلقاً نمی‌توانند آن اصول ارتباطی را اجرا کنند. چطور هنگامی که ما مقاله یا برنامه‌ای را خوانده و یا تماشا می‌کنیم و مثلاً از 110 راه ابراز عشق به همسر حداکثر دو یا سه راه را انتخاب کرده و امتحان می‌کنیم و وقتی همسرمان هیچ وقعی به تلاش ما نمی‌گذارد ما 107 راه دیگر را به راحتی کنار می‌گذاریم و به زندگی عادی‌مان برگشته و ناامید می‌شویم؟ نکته اصلی این جاست:

اگر ما می‌خواهیم به طور مؤثر به همسرمان ابراز عشق کنیم باید زبان اصلی عشق همسرمان را بیاموزیم.

 

هدف این کتاب پاسخ به این پرسش‌هاست. منظور این نیست که کتاب‌ها و مقالاتی که پیش از این نوشته شده‌اند مفید نیستند. مشکل این جاست که ما یک حقیقت بنیادی را نادیده گرفته‌ایم و آن این که افراد به زبان‌های مختلفی از عشق صحبت می‌کنند.

در حوزه زبان شناسی چند گروه عمده زبان وجود دارد. مانند انگلیسی، پرتغالی، اسپانولی، آلمانی و ... . اکثر ما با زبان والدین خود بزرگ شده و این زبان به زبان اصلی و مادری ما تبدیل می‌شود. بعداً ما با تلاش و کوشش با زبان‌های دیگر آشنا می‌شویم. اما زبان مادریمان را بهتر از همه می‌فهمیم و راحت‌تر با آن صحبت می‌کنیم و هر چه بیشتر از زبان دوم استفاده کنیم ارتباط با آن برای‌مان راحت‌تر می‌شود. اگر ما با شخصی که زبانش با ما فرق می‌کند مواجه شویم و هر کدام به زبان خود سخن بگوییم ارتباط‌‌‌‌‌‌‌مان محدود شده و یا ادامه پیدا نمی‌کند. بنابراین اگر بخواهیم با افراد مختلف ارتباط داشته باشیم باید زبان ‌آن‌ها را بیاموزیم.

در حوزه عشق نیز همین گونه است. زبان عشق عاطفی شما و زبان همسرتان ممکن است به اندازه زبان چینی و انگلیسی با هم متفاوت باشد. هر چقدر شما سعی کنید به زبان انگلیسی عشق خود را ابراز کنید، اگر زبان همسرتان چینی باشد هرگز نخواهد فهمید شما چه می‌گویید. نتیجه‌گیری من پس از 20 سال مشاوره ازدواج این است که اساساً پنج زبان اصلی عشق وجود دارد. پنج راهی که مردم عشق عاطفی را می فهمند و با آن سخن می‌گویند. شایان ذکر است این پنج زبان دارای لهجه‌های بسیاری است و تنها تخیل انسان می تواند راه‌های ابراز عشق را محدود کند. مسئله مهم این است که زبان عشق همسرتان را یاد گرفته و به همان زبان حرف بزنید. به یاد داشته باشیم به ندرت زن و شوهری پیدا می‌شوند که زبان عشق یکسانی داشته باشند.

به اعتقاد من وقتی شما زبان اصلی عشق همسرتان را کشف کرده و می‌آموزید و با آن حرف می‌زنید، کلید ازدواج پایدار و پُر مهر و محبت را کشف کرده و به کار بسته‌اید. بنابراین پس از ازدواج الزاماً نباید عشق از بین برود، اما برای زنده نگه داشتن عشق باید همت کنیم و زبان دوم عشق را یاد بگیریم. اگر همسرمان زبان مادری ما را نمی‌فهمد ما نمی‌توانیم روی این زبان تکیه کنیم. اگر می‌خواهیم محبتی را که به او ابراز می‌کنیم احساس کند، باید آن را به زبان اصلی عشق او بیان کنیم.

ایده اصلی

از آن‌جا که ما به طرزی متفاوت ابراز عشق می‌کنیم و عشق دریافت می‌نماییم، زنده نگه‌داشتن عشق در ازدواج‌مان کاری بس دشوار است. اگر ما درک نکنیم که همسرمان چه چیزی را ابراز عشق می‌داند، زندگی زناشویی‌مان کم‌کم تحلیل می‌رود و ما علت آن را نمی‌فهمیم. ما باید زبان اصلی عشق همسرمان را بفهمیم.

1.    به دوران کودکی خود نگاه کنید. آیا از جانب والدین‌تان به قدر کافی احساس محبت می‌کردید؟ آن‌ها اساساً چگونه ابراز محبت می‌کردند؟ بر مبنای تجارب زندگی‌تان دریابید که آن‌ها چه تأثیری روی نحوه ابراز عشق شما به همسرتان گذاشته‌اند؟

2.    شاید شما از ابراز محبت‌تان نکاسته باشید اما همسرتان به مرور زمان واکنش منفی نشان داده باشد. دو حوزه مشکل دار را در  یک سال گذشته مشخص کنید:

                 الف) ابراز محبت‌هایی که کرده‌اید و همسرتان پاسخ نداده باشد.

                  ب) گله و شکایت‌هایی که از بی‌توجهی و بی‌مهری شما شده و شما یا از آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید یا با آن ها موافق نبوده‌اید.

3.    فهرستی از ناکامی‌ها و موفقیت‌های والدین‌تان در ابراز علاقه و مهر و محبت به خودتان تهیه کنید. چه شباهت‌هایی با شیوه ابراز محبت شما به همسرتان می‌بینید. شکست‌های شما چگونه به طور ناخودآگاه شکست‌های آن‌ها را منعکس می‌کند؟ موفقیت‌هایتان چطور؟

4.    به گذشته نگاه کنید و ببینید کدام کتاب‌ها، نوارها، مقالات و نظایر آن‌ها بر بهبود زندگی عشقی شما با همسرتان اثر گذاشته‌اند؟ سعی کنید به یاد بیاورید که چه موقع و چگونه تلاش کردید تا مفاهیم آن‌ها را در زندگی‌تان به کار ببندید؟ در چه زمینه‌ای موفق شدید یا شکست خوردید؟ و چرا؟ آیا آن‌ها مفهوم زبان عشق را انتقال می‌دادند؟

5.    مدتی فکر کنید و ببینید چه زمانی به شکل خاصی ابراز محبت کردید و از سوی همسرتان به‌آن صورت تلقی نشد. شاید ابراز عشق‌تان رد نشده بلکه صرفاً به رسمیت شناخته نشده باشد. چرا حسن نیت، صداقت و حتی هم‌گامی و هم‌دلی همیشه کافی نیست؟

برای بحث گروهی بعدی

درباره ماهیت ارتباطات به طور کلی و این که پیچیدگی و تنوع زبان‌ها به چه سوء تفاهماتی می‌انجامد بحث کنید. زمینه‌های خانوادگی متفاوت، جنسیت و ارزش‌های متفاوت و نظایر آن‌ها چگونه می‌تواند این روند را پیچیده‌تر کند؟  

 

 

منبع : کتاب 5 زبان عشق  << چگونه به او بگویم دوستت دارم >>  نویسنده : دکتر گری چاپمن  - مترجم : سیمین موحد  

ارسال مقاله از مهدی حجازی

نظرات 1 + ارسال نظر
کیمیا دوشنبه 22 اسفند 1390 ساعت 21:04

من ازدواج بکنم ۱۱۰۰راهو میرم تا به عشقم بگم.تو برام از همه بهتری..۰فکر کنم عشق قبل از ازدواج +دعوا+قهر+زندگی معمولی+سفر+کار+رنج+ترس=عشق واقعی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد